Részletek
Számtalan elhibázott, elmérgesedett nevelési helyzet abból fakad, hogy - akár a legjobb szándékkal, de - félreértjük gyermekünk viselkedését, és nem a mögöttes szükségletekre reagálunk.
Egy gyerek ritkán viselkedik problémásan csak azért, hogy megnehezítse az életünket (még ha úgy is tűnhet), és sokszor nem rajta múlik, hogy nem tud eléggé uralkodni magán. Egyrészt az érzelmek és a viselkedés irányításának képessége nem fejlődik ki teljesen a kora felnőttkorig. Másrészt a „hiszti”, a dühroham, a visszahúzódás, a bezárkózás általában azt jelzi, hogy az agy-test kapcsolat túlterhelt, kihívások érték vagy a sebezhetőség állapotában van.
Ezért ahelyett, hogy az adott viselkedést pusztán megszüntetni próbálnánk, arra kell törekednünk, hogy megértsük azt. Amit viselkedési problémának tekintünk, az gyakran a gyermek belső való ságára adott tudattalan reakció. Sokszor a test kimerült költségvetése miatt áll elő a „rossz” viselkedés, amely valójában nem rossz, hanem adaptív stresszválasz - és a szülő számára hihetetlenül hasznos információk forrása.
Ez a könyv, melynek megközelítése a legmodernebb idegtudományi alapokon nyugszik, elismeri a test és az agy egyenlő fontosságát a gyermek megértésében. Megmutatja, hogyan lehet szülőként nemcsak a pszichológia, hanem a biológia segítségével is nevelni. Kulcsot ad ahhoz, hogy reálisan meg tudd ítélni: gyermeked viselkedése szándékos cselekvés vagy testalapú válaszreakció egy olyan helyzetre, amelyben szervezete kihívást vagy fenyegetést érzékel. Ez jelentősen megnöveli majd szülői önbizalmadat, hogy jól kezeld a különböző nevelési helyzeteket.
A feladat ugyanis nem egyszerűen a viselkedés megváltoztatása, hanem hogy azon a szinten avatkozz be, ahol az keletkezett. A testi működés szabályozásával segíts a gyereknek, hogy védekező, sebezhető pozícióból befogadó és erős pozícióba kerüljön. Ha ez megtörténik, a kifogásolt viselkedések többnyire maguktól megszűnnek, vagy más eszközökkel (beszélgetés, kérés, érvelés) sikeresen szabályozhatók.
A leghatásosabb, amit tehetsz, hogy érvényesnek ismered el a gyermek érzéseit és automatikus reakcióit. Nem tekinted azokat sértésnek vagy szándékos rosszaságnak, nem söpröd le őket azzal, hogy indokolatlanok, értelmetlenek, hanem elismered, hogy nehézsége van, megérted, mi történik vele, és megerősíted biztonságérzetét.
A neves amerikai gyermekpszichológus könyve csökkenti a szülői bizonytalanságot és szorongást, növeli a hatékonyságot - a gyermek egyéni, folyamatosan változó agyának és testének mélységes tiszteletben tartásával.